söndag 26 augusti 2012

Är så jäkla nöjd!!!

Idag hoppade vi ju som sagt en Pay&Jump vilket var den första för Enzo och den längsta banan han har hoppat hitills också!Han var inte helt lätt att rida fram på framhoppningen då han var mer eller mindre totalt livrädd för dom andra hästarna!Galopperade som en krabba i sidled och ville bara fly till sin stora trygghet som också befann sej på framhoppningen....Ronja(hon är ju som hans extramamma ibland,haha)!Ffa så var han mest rädd för en liten svart shettis....Nåväl eftersom han inte gick att hoppa/rida fram så väl som jag brukar vilja göra så bestämde jag mej för att ändra lite på höjden som vi var anmälda till(hade ju anmält till 80 cm och 90 cm)då jag ville ge han en ärlig chans att kunna hoppa någorlunda bra inne på banan utan att höjden skulle bli ett problem!Började med att hoppa 70 cm istället och han skötte det med bravur!!!!Felfri ritt med välhoppande språng och lugn och fin och lyssnade fint igenom hela banan!I 80 cm tyckte han att det här har jag gjort en gång redan så nu kan jag visa dej matte hur man gör;)Jo han la i en högre växel redan mot första hindret och galopperade emot det,stark som bara den blev han också(han brukar inte vilja galoppera emot utan vill då helst bryta av till trav och kolla in "läget" först)!Jag tyckte ju att det är bara BRA om han vill galoppera så jag uppmuntrade han till att fortsätta,men han började att bli lite trött(efter all mental och fysisk spänning från framhoppningen)så han "tappade" benen ngr ggr och blev lite lååååång i sprången så det blev 16 fel!MEN....jag är supernöjd med båda rundorna då han faktiskt ville trots att det var lite läskigt här och var;))Tilda fick trots sitt "ridförbud" hoppa en klass då hon var såpass mkt bättre idag och även hon och Ronja gjorde en felfri runda!Filmer kommer!