fredag 31 augusti 2012

Fortsatt duktig häst;)

Jag har konstaterat att med en häst som Enzo i sin ägo kan göra att man blir nästan en lite "skrytsam" ägare.....:)Ja han är verkligen en helt fantastisk häst och det är nästan som om allt verkligen "har en mening" här i livet?!Det värsta är nästan skuldkänslorna som jag kan få gentemot Sudden....för om jag ska vara HELT ärlig här så....ja Enzo är en bättre häst,han är väldigt jämn i humöret,ALLTID samarbetsvillig-kan han inte vill han göra rätt,vill vara till lags inte så som Sudden kanske kunde vara ibland(läs ofta)låta matte kämpa "arslet" av sej och protestera för att sen vara len som silke och arbeta som om han inte hade gjort annat,haha;)Sen är han ju väldigt social och fullkomligen ääääääälskar när man gosar eller ryktar(Sudden var ju inte helt förtjust i sånt,speciellt inte när det var andra i stallet)Men Sudden är och kommer alltid att vara NUMBER ONE för mej och Enzo kommer garanterat att dela den platsen i mitt hjärta för hur det än är så går inte dessa hästar att jämföra,totalt olika!Men nu till saken då....denna veckan har han gått relativt tufft då jag anser att han börjar få mer ork och har energin kvar så nu har det vart dags att höja ribban lite;)Uteritter blandat med dressyrarbete och i onsdags var det vår första hoppträning och han skötte sej ju galant(vad annars,haha),klarade t.om att galoppera på volten OCH hoppa och fokus på denna träningen var att kunna "hålla" tillbaka hästarna så att dom lyssnade på oss ryttare UTAN att använda tyglarna ngt nämnvärt(samma som för Pernilla).En liten bana hoppade vi och vi skulle ha kvar samma känsla och tempo hela banan igenom,ekakt lika långa galoppsprång igenom hela banan.Enzo orkade inte att hålla galoppen hela tiden men han gjorde så gott han kunde och Annelie tyckte att det var en mkt trevlig häst vi hade skaffat oss;))Till nästa gång ska jag ha tränat på studs-serie för att stärka upp han ocg för mej själv blir det till att ta tag i dom där sit-upsen igen(trodde late-mans dagarna var över,haha)!Idag blev det en uteritt med Tilda som red med oss på Ronja,blandad terräng och en liten kortare tur för sen skulle mamma rida han en liten stund i ridhuset och jag kan väl inte annat än säga att det såg väldigt bra ut:))

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja han e allt en himla bra häst,finns ju inget att klaga på försöker att förstå vad man vill,härlig att rida,men jag får ju lära mej att använda vikthjälperna lite bättre så kanske vi kommer på rätt spår ;)) kram ♥