tisdag 5 juli 2011

Har troligtvis hittat orsaken nu...

Har fått skott om Sudden nu och hittade ytterst små "blåmärken" i sulorna fram,han är ju lite öm i sulorna på grusvägarna under sommarmånaderna så nu får det bara bli skogsridning och släta underlag att rida på!Vilket inte blir helt lätt!Sulorna är lite,ytterst lite för tunna för att klara av stora stenar.Fick frågan om jag är hovslagare vilket jag inte är,utan jag skor bara våra egna och är "självlärd" utav pappa som var det en gång i tiden och utav att studera,fråga och vart med andra hovslagare för att lära mer!Har hitills bara fått beröm för skoningen och alla vinklar är bra så då fortsätter jag då det är en massa pengar att spara in i denna redan dyra hobby;)Det är faktiskt ganska roligt och intressant att sko samt att lära sej mer om hovens uppbyggnad,det jag inte kan försöker jag att få reda på mer om!Sprang med Sudden igår igen och en aningens markering kunde jag se,så han får vila ngr dagar till!

2 kommentarer:

VildeKaja sa...

Skönt att hitta en orsak. Puh. Kul att du är så intresserad av skoning, jag skulle själv vilja gå en längre tappskokurs bara för att lära mig lite mer. Har du testat EquiPak på honom ? Suveränt om han är öm på stenar som min är. Det går att köpa även om man inte är hovis tydligen. Kan varm rekommendera!!

Virre sa...

Det är inte fel att kunna dra ner på kostnaderna. Macke har gått med vår hovslagare de senaste åren och har nu lärt sej att verka och slå på tappskor vilket gjort massor i plånboken. Vi har ju haft 7-8 hästar som mest så det har dragit i väg även om bara en av dom varit skodd :)