lördag 6 juni 2009

Kan ju tyvärr inte säga att vi hade tur med vädret

Tränade hoppning i onsdags som gick sådär...har tränat lite föööör bra på den korta galoppen så nu var han svår att få att länga sina galoppsprång så det blev till att ut och galoppera på ett hemligt ställe med gräs som underlag på torsdagen.Vattenmattan var nu inga problem i onsdags så för tillfället har vi rett ut ledarskapet från ryggen(uppkommer emellan varven).Igår blev det ett pass i paddocken,dock mest galopparbete för att få fram han ordentligt för skänkeln.Tränade en del öppna och sluta,speciellt i vä. varv som nu har "gått" och blivit det nya "problemvarvet",verkar som jag har överarbetat i hö. varv och nu tappat vä. istället som nu har fått en aning "styltig" galopp...Ridning är verkligen en hel vetenskap...Så till tävlingen idag;hoppade 105cm som första klass och vad hände då..??Himlen öppnade sej med dunder och brak och som bekant så avskyr Sudden regn,framhoppningen gick skitdåligt eftersom han ville inte riktigt fram för skänkeln och av ca 8 språng rev han 6 med påföljd att han fullkomligt flög i luften för han blev så förbannad på rivningarna.Hade inte gott hopp om banan som gick på gräs dessutom,men då skötte han sej faktiskt riktigt bra.Banan var mkt svår tekniskt så han rev dock 1 hinder eftersom jag inte vågade gå på han fööör mkt i galoppen pga halkan...Var på väg att strunta i att hoppa 110cm pga regnet,men blev övertalad att känna på han på framhoppningen innan jag bestämde mej.Som tur var så slutade det att regna i alla fall,men då fick han ju syn på flaggorna istället och oj,oj,oj....innan jag fick han såpass nära hindret att jag kunde hoppa fram...Nåväl,inne på banan som var en A:0 så gick han kanonbra,men bekymmren tar ju inte slut här,märkte att ena stigbygeln löste ut sej i varje språng redan på framhoppningen...men det var ju ngt som jag inte kunde göra så mkt åt mer än att hoppas att den skulle hålla inne på banan och det gjorde den tills jag skulle på hinder nr 5,högt tempo hade jag satt upp och snäva svängar var inplanerade så jag red med andan i halsen med 1 stigbygel resten av banan,ändrade dock vägvalet till sista pga halkan till ännu snävare sväng så tyvärr rev vi sista men 7:e plats är i fy skam i debuten på 110cm(fast vi blev inte placerade)!!Jag är nöjd med Sudden idag för jag vet att han helst velat stå inne när det regna som värst och ändå ställde han upp när det väl gällde!Nu är det ingen tävling inplanerad förrän 27/6 och sista hoppträningen är på onsdag för Fredrik,sen viker vi oss till dressyren ett litet tag framöver!!Ha det så gott

1 kommentar:

Irene sa...

Bra för att vara debut på 110! Olyckligt med vädret!