torsdag 10 juni 2010

Hyperöverkänslig häst


Sudden har nu fått vila i 4 dgr....inte riktigt vad som var med i planeringen men...I måndags och tisdags fick han vila för att han vart så duktigt i helgen och jobbat på bra.Iår stog jag och borstade han inför ridturen och ......herregud min skapare som han såg ut på mulen!!!!Stor som en fotboll och saliv som rann ur underläppen då jag skulle undersöka han om ngn tand hade blivit utsparkad el ngt.Ormbett fanns ju även med som en tänkbar orsak till denna plötsliga svullnad....men jag såg inget bett men det har ju å andra sidan hänt förr att man inte ser det.Nåväl för att va på den säkra sidan fick jag ringa vetrinären som kom inom 1 timme och hon kunde utesluta både ormbett och käkfraktur,inget "okänt" föremål i munhålan heller,ingen temp eller ngn större smärta på han heller!Däremot så hade han ngt förhöjd puls och efter en stunds funderande och ännu mera undersökning kom hon fram till att det enda det kunde vara var att han har kommit när en växt som har gett honom en allergisk reaktion...Och detta är dessvärre inte den ända reaktionen han har haft under våren....mystiska nässelutslag för ca 6 veckor sen och en mkt kraftig reaktion på knott för 2 veckor sen...ja det får nog bli sista sommarn han får gå på bete känns det som nu.Idag fanns inte ett spår av det som va igår,fullt normal på mulen och ingen klåda heller som igår,pulsen var normal igen också.....ja han e en gåta den Sudden men jag e glad att det inte var ngt allvarligt,så nu får man väl en saftig räkning från Jordbruksverket imorrn på lådan då för "ingenting",för ngn medicin behövdes inte heller;)Har försökt att ladda upp en film på blogger från tävlingen i söndags i 110 cm men det bara bryts efter en stund och står att det e fel på sidan,så nu ger jag upp!Länkar till filmen på youtube istället så får ni se den där istället http://www.youtube.com/watch?v=HCw_3BFPrDc

2 kommentarer:

Inger sa...

Vilken otur men allergi! du kanske får slänga ned en "klarityn" i hans foder varje morgon..;)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja det kanske hade vart ngt;))