torsdag 29 december 2011

Gipsad och boxvila;(

Ja nu har han blivit gipsad på hoven och ska ha boxvila i minst 7 dgr,sen får vi se hur det ser ut om det behöver gipsas om eller en sko med sula får slås på!Fick tag i en annan hovslagare som kunde komma 1,5 tim efter att jag ringt,den vanliga hovisen verkar ha semester eller nåt.Nåväl,tur va väl att denna kunde komma och hjälpa mej för det här hade jag aldrig klarat av själv......har aldrig sett på maken till en sån stor och "svår" böld!Tyvärr kunde jag inte fota den då jag var tvungen att assistera,men den är ca 3 cm lång(som ett skärsår)alldeles under strålspetsen,ca 1 cm djupare hittade hon en nya ingång ungefär som en fistelgång och själva bölden låg kanske 2-3 cm ifrån ingångshålet.....ja ett stort hål blev det och en bra mkt haltare häst fick jag utav detta;( Men det är inte så konstigt för som sagt det är ett jättestrort ingrepp som gjordes och nu är det boxvila tills gipset ska av och då måste sulan ha hårdnat tillräckligt för en sko,annars får jag gipsa om han och kan då göra det själv!

3 kommentarer:

Irene sa...

Fy, vad tråkigt!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja det känns verkligen tråkigt,enda fördelen är väl tidpunkten...inga träningar eller tävlingar som man missar!

Anonym sa...

Nej fasen vad tråkigt :-( Hoppas ni får liiite kallare väder så bakterier o annat sk*t inte får någon bra grogrund. Håller tummarna för snabb läkning.