tisdag 24 januari 2012

Hoppade i söndags och uteritt igår!;)

Jajemen vi slog på strort och vågade hoppa i söndags(!),tanken var inte det när jag gick ner till ridhuset men eftersom jag hade hört att ngr skulle hoppa tyckte jag att det var bäst att ta på hoppsadeln och Nova-betts tränset så att jag skulle ha en chans att sitta kvar vid ev. brallar!;)Men övningen som sattes upp verkade väldigt lockande så jag provade att travhoppa han först vilket gick bra så då gick vi över i galopp istället,gick superbra kan jag tillägga!Övningen var enkel med ett litet räcke med 4 galoppsprång,galoppbom 4 galoppsprång till räcke.Egentligen skulle det vara ett högre räcke i mitten men då han faktiskt inte har hoppat på evigheter och dessutom stått i en månad gjorde vi det enkelt för oss och varierade galoppsprången däremellan istället så han fick lite hjärngympa också!Igår red jag och Tilda med marion ut på en uteritt,har inte vågat för hovens skull att rida ut ännu men va tusan jag kan ju inte linda in han i bomull i evigheter så det blev till att följa med ut!Tildas ponny Ronja va pigg och glad över att få hänga med ut och man kan inte tro att hon är 26 år i år!!!Sudden verkade mest chockad över att äntligen få komma ut så han skötte sej han med,haha;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är nova-betts-tränset? :) Jag har också nova-bett på mina (körde faktiskt in F på detta och blev i stor idiotförklarad av körfolket..haha).. för mig är det det snällaste bett jag har. Iaf de som är raka utan pessoa-variant eller skänklar (även om jag har ett med skänklar också). Gissar att din kan tänkas bli rätt het på hinder ?

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Haha,ja det e tränset med nova bettet på;)Väldigt snällt bett är det och faktum är att det är det enda jag kan hoppa han på,för han är superkänslig i munnen och det är svårt att hänga med han i alla krumsprång och hopp utan att ta han lite för mkt i munnen(läs att man får knappt vara när han)!Han fick bli inriden på hackamore som ung och bett tog lååååång tid innan jag kunde introducera,pga av att han lärde sej att lägga tungan över bettet som 2-åring tyvärr;(