torsdag 12 januari 2012

Kämpat med "demonerna" idag,att han inte ger sej....

Ja idag tömkörde jag Sudden,eller kanske ska säga försökte(?),tyckte det kunde va passande så att han fick galopperat utan att det fanns risk att jag blev avslängd i brallarna som kan bli!Hann ta han 1 varv så flög fan i han så han slog runt och lade sej på tömmen så jag kunde inte riktigt hjälpa han varpå Sudden började stega iväg i ett raskt tempo i skritt tittandes på den "farliga" tömmen som hängde efter han mellan bakbenen,inte kunde jag få tag i han heller och såg mardröms-scenariot framför mej hur jag skulle behöva ringa nödslakt för att han skulle va så intrasslad.....sprang ut ur ridhuset för att se om jag kunde hitta en hink och locka han med,men det ända jag hittade var en stor soptunna...jaja den fick duga men inte tusan kom han då börja han springa ännu värre...*pust*...efter många om och men kom han till mej och jag fick ordnat till tömmen som fortfarande bara var mellen benen och hel var den med,inte ett ända ryck i bettet fick han heller(tur det)!!Började om från början och trodde att nu så hade han lärt sej ngt och skulle va problemfri!Men icke heller...samma visa igen fast denna gång fick jag vart snabbare med tömmen så jag kunde hålla kvar han för att kunna mana på så fort som möjligt igen!Gick bra en stund då började han igen och denna gången satte han sej i sargen,men snabbt upp för arbete igen och gick riktigt fint sedan och lyssnade på varje kommando prickfritt!I traven satte han verkligen under sej bakbenen så dom nästan "satt i tömmen";))Vilken skönhet han är då!Sen var det dags att byta varv och var beredd på att få se han i samma protester,men då såg jag hur han tänkte till ngr ggr när han var på väg att resa sej och avslutade då ganska tvärt,så m.a.o så lärde han sej ngt även denna gång och jag är glad att jag INTE satt på han för han hade gjort precis samma sak om jag hade vart på ryggen!Så fort han har vilat/stått kommer stora protester om vem som har ledarskapet i arbetet och när man kräver ngt av han!Passet slutade väldigt bra och snyggt och fint gick han med:)Så imorrn ska jag göra ett nytt försök och hoppas att han "rättar sej i ledet" med en gång!;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha, han har verkligen en egen vilja och ett temperament din häst. :))

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja det ska gudarna veta att han har,men det har jag med,haha;)

BM sa...

Va rädd om dig..:))

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jo det e ju det jag e B-M,därför får han ta itu med sej själv utan att jag sitter på;)Ja du vet ju hur han e och vad han är kapabel till!