söndag 3 maj 2009

En härlig helg

Tanken igår va att rida lite dressyr,men Kattis ville ha ngn att rida med och mamma tyckte att jag skulle hänga på för det hade vi tid med(mamma var barnvakt)!Så vi tog en skogstur som vi fram tills nu i alla fall har behövt "draghjälp";för i början av denna roliga/härliga turen kommer ett jätte-dike som Sudden nog har sett som oöverkomligt utan att kolla läget med Serenad om det verkligen går att hoppa över!!Han har aldrig tyckt om att hoppa för stora diken med mej kvar på ryggen heller,men igår satt jag kvar på han och han verkade tycka att han hade gjort en riktigt stor prestation.Väl inne i skogen så galopperade vi på stigarna där och hästarna får se upp för var dom sätter ner sina hovar för det e inte helt slätt på sina ställen.Sudden var alldeles lyrisk över att få galoppera och få lite utmaningar med både backar och snirkliga svängar och hoppa över rötterna som fanns!Varje gång som vi skulle bryta av så skuttade han i glädjeskutt innan avsaktning.Sen när den skogsturen var slut så skulle vi in på en annan skogsstig som Kattis har ridit förut för längesen,men Kattis sa att det kommer ett äckligt dike lite längre fram så vi får nog vända när vi kommer dit.Väl vid diket så kunde jag väl hålla med om att det var lite äckligt för man landar i sån där mark som ser torr och fin ut,men landar man fel mellan granrötterna så sjunker man dels av hålrum för rötter,dels för att marken är lite sank där.Men jag var ju bara lite nyfiken på att kolla hur det egentligen såg ut innan vi vände,men vips så hade Sudden hoppat över och jag sa till Kattis att du får så vackert ta att komma efter för jag hoppar INTE över igen..Sen kom vi fram till scoutstugan och då var det dags för en riktig galoppsträcka-HÄRLIGT!!Idag red jag dressyr istället och övade på förvänd galopp och även mkt galoppvolter på långsidan(ca 10m),han kändes mjuk och följsam men han har fortfarande svårt att hålla igång galoppen i hö.varv utan att vilja bryta av.Blev inte så mkt till trav idag utan jag tog mest skritt och galopp för det är dom gångarterna som behöver att stärkas för tillfället.Höll nog på i ca 45min och vi var nöjda båda två.Imorgon blir det Mimmiträning,får se om vi har blivit bättre på skritten.Jag tycker att han tar för sej bättre nu,men jag har svårt att känna om det är tillräckligt bra.Ha det bra

2 kommentarer:

Mamma Magnusson sa...

Saknar faktiskt de underbara ridvägarna på Bulid. Tänk förr villka rundor man red :)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja,det finns allt ngr guldkorns-vägar att rida!