tisdag 6 oktober 2009

Lite om träningen och tävlingen

Har sen i söndagskväll försökt att ladda upp filmen från tävlingen och även en annan film från dressyrträningen ,men Tilda har hela tiden stängt ner datorn så nu skriver jag bara om det som hänt och så ska jag försöka igen att lägga upp filmerna.Träningen gick väldigt bra,Peter tycker att vi har utvecklats väldigt mkt sen 1:a tillfället(hörde i öronsnäckan när han pratade med andra).Rider han åt rätt "håll" och ska nu bara försöka att va mindre tolerant med att han vill slå sej fri i ridningen och då framförallt när jag ska göra halt,det e då man märker som mest att han inte e helt stadig i formen.Ska tänka på att inte förböja han i halsen när jag ska ställa han(vilket jag gör/gjort)och även att inte tvära för mkt i galopp-öppnorna,annars var han helt ok i rörelser och form!Red även Tequila för mamma i Backamo innan och fick verkligen jobba med "nipper-tippan",Peter tyckte att jag skulle övertala mamma att sälja henne för hon har inte potential för dressyr(ens för lättare klasser),så nu har hon lagts ut för försäljning som skogsmulle-häst=))Tävlingen i söndags gick både bra och dåligt...Sudden hade lite för mkt hormoner i omlopp när han kom fram så han visa sej från sin sämsta sida till att börja med...ngt okontaktbar på framridningen och ville väl helst attackera alla hästar som kom i hans närhet,har inte hänt sen början av hans tävlingskarriär!1:a klassen(1m)drog han iväg som ett ånglok och gick knappt att styra(kändes så på denna känsliga häst som alltid nappar på ett avbrott),hoppen blev inte alls runda och mjuka utan mer än känsla av "helikopter-hopp" och emellan hindren galopperade han och slog med frambenen och skutta med baken...jaja som en kalv på grönbete(har ju inte tävlat sen i juli),blev alldeles för överladdad och fick en rivning på sista!!I 110cm(2:a gg)så va han en HELT annan häst,mjuk och lydig och helt underbar....Denna klassen va en A:0 som innebär att det e en fas på tid,planen va att ta det lugnt och bara skaffa rutin,men så kom "räven" fram bakom mitt öra och ändrade vägarna inne på banan och som han svarade på att göra snäva svängar...OJOJOJ,vilken häst!!Tyvärr så blev svängen till sista hindret alldeles för snäv/dålig så han ville stanna,men det ville inte jag så jag tryckte på han,men dessvärre rev han då...Men det gör inget för han va så duktig och felet e helt och hållet mitt=))Vi slutade här på en 6:e plats och det va 5 plac.Igår fick han bara ut på en skritt-tur tillsammans med Tilda på Ella och så Sture och mormor.Kram jessica

3 kommentarer:

Irene sa...

Bra presterat!

Unknown sa...

Ja han gick kanon i 110 klassen men han trodde nog att han skulle gå en klass till för han va laddad efter sista klassen,bra gjort av er kram ma

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja hade det vart en klass till man startat hade han nog gått helt super=))