onsdag 11 november 2009

Billig 2 dgr i rad

Ja givetvis så kom en mktkamp upp även idag...vattenmattan var framme och då såg han ju sin chans till att stå på bakbenen.Var mkt glad åt att jag hade martingalen idag då jag fick tag i den i sista sekund innan jag åkte ner över hans rumpa....Men skam den som ger sej!!Fick rida på en volt runt detta hindret på uppvärmingen så att han inte bara kunde smita undan när han ville(innan den gemensamma uppvärmingen).Vid ett tillfälle när en annan i gruppen hoppade så skulle jag få han att "våga" gå fram till mattan,vilket han tyckte va MKT läskigt....rätt vad det var så laddade han för att hoppa...!!Var precis som om han tänkte att;jaja jag får väl hoppa då fastän den e farlig=)Fast jag fick ju(tyvärr) stoppa han då det hade blivit krock annars.Inte ett enda riktigt försök till att stanna på den när vi väl skulle hoppa den!Jodå visst hade han velat men jag höll om med benen och styrde på och gav mej tusan på att här ska inte stannas!!Så nu börjar han "fatta" vem som bestämmer igen!För övrigt så skötte han sej enligt konstens alla regler trots att det var andra hästar som inte "vågade" gå förbi ett av hörnena och höll på och vela.Hoppade inte så högt idag för han har ju trots allt inte hoppat på 6v och dessutom vilat i stort sett 3v....Det jag ska träna på hemma är att få han att runda sprången bättre och "ta" dressyren bättre just när jag hoppar,så det får bli till att hoppa studs innan nästa gång(mitt eget tänk).Så nu ska jag sätta lite mer fokus på lydnad och eftergivenhet ett tag framöver så att vi kommer vidare i vår utbildning som jag tycker har "stannat" av!!Hej så länge

2 kommentarer:

De Soto sa...

Skönt att höra att ngn annan oxå har "billiga" hästar ibland.... Mina är riktigt biliga ibland. Ha, ha ! Men ibland riktigt dyra oxå. Ha´re bra !

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja,det e hårfint mellan att va värd ett påläggs-paket och guldtackor i massor,haha!