lördag 21 november 2009

Har skött sej riktigt bra nu

Denna bilden tagen i somras -09 och det här e samma häst fast inuti en annan skepnad,bilden är tagen nov/dec -03 och jag tycker nog att han faktiskt är riktigt ful här......Magic Moment(Sudden)!


Har ridit i paddocken i 2 dgr nu och han känns helt ok och e med på noterna,inte alls som när jag ställer samma krav på uteritterna.Har tränat på skänkelvikningar övergångar mellan skritt och halt för att få igång skritten till en lite mer aktiv form.Halterna börjar arta sej riktigt bra,förmodligen för att jag "rider" in i halten och inte bara "drar" och glömmer benen....jag i ett nötskal:)))Mkt galopp öppnor och tempoväxlingar och även mkt samlad galopp som han nu behärskar väldigt bra!!Mitt upp i allt detta så har jag försökt att tänka på min sits ffa i galoppen då jag gärna "drar" upp knäna och hälar för att driva på han det där lilla extra.....vilket bara resulterar i en spänd häst som försöker fundera ut vad matte håller på med...:))Tycker att det känns som om jag har fått en mer avslappnad sits med hälar och knän ner och bara driver på när det behövs,vilket e ganska svårt eftersom Sudden kan vara vääääldigt lat vid arbete och gärna bryter av och jag känner inte alltid NÄR han tänker bryta av!!Svårt att veta hur det egentligen ser ut så jag får väl checka av med Peter nästa gång.Dessvärre så e ju paddocken väldigt blöt och inte så bra dränerad så det finns ngr läskiga vattenpölar som han försöker att "dansa" över el slinka förbi,men jag e rätt enveten av mej så jag får min vilja igenom,dock med högre knälyft och vissa stunder samlar jag han lite extra så han får ta i ordentligt igenom pölarna,haha!!Allt för denna gång

4 kommentarer:

Cissi sa...

jättestor skillnad på bilderna, man ser knappt att det är samma häst:-)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jag ser t.om stor ut på han där,vilket jag inte gör nu förtiden...:)))

Cissi sa...

ha, ha, nä jag trodde nog faktiskt att den var en annan ryttare på den äldsta bilden:-)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

E väl för att jag ser "bonnigare" ut då,haha