söndag 8 november 2009

Lite om Peter-träningen som gick över förväntan




Tränade i fredags för Peter vilket jag var lite tveksam till om jag skulle klara med tanke på att orken inte har infunnit sej till fullo än.Sudden var en aning spänd vid uppvärmingen,kändes som om han skulle explodera vilken sekund som helst,gick och "skjöt" rygg och var allmänt ofokuserad och i en annan värld!Då tänkte jag att det här kan ju sluta precis hur som helst....Ville helst bara ta han ur ridhuset och åka hem en stund!Men som tur va så kom han ner på jorden och skötte sej utmärkt.Vi tränade bl.a på öppnor i skritt och trav längs långsidorna och lite senare in i passet gjorde vi slutor på diagonalen,vilket var en pärs må jag säga=)MKT lättare längs en vägg i alla fall,men vi fick till det riktigt bra mot slutet utan att tappa för mkt tempo.Galopp-arbetet var med facit i hand ngt jobbigare ffa i hö varvet.Sudden ville gärna slå sej fri emellanåt vilket jag fick jobba med och få han avslappnad och i en rund och mjuk fin form,vä varv gick mkt lättare.För att höja ribban lite extra så fick vi även träna på att han INTE skulle höja på nacken vid fattningarna och till slut blev det godkänt!!Vid det här laget hade mina ben blivit som sill-mjölke,så jag orkade inte att sitta helt korrekt med benen,men överkroppen satt jag väldigt fint med nu.Så det ska vi jobba med nästa gång;sitsen bl.a=)Igår var det repetion av fredagen och då tyckte jag att han gick mkt lättare och med mindre "protester" vid svårigheterna samt att han va väldigt lösgjord redan vid uppvärmningen.Idag fick han vila,men mest pga av att jag har jobbat idag och lilla Ella behövde motioneras så hon fick sej en körtur i skymningen/mörkret......hej å hå vilken fart det va i den lilla ponnyn!!!Full fart från start och galopperade när hon skulle börja att trava,sen va hon ju rädd för trädskuggorna så hon gjorde ju en TVÄRNIT i traven(som jag fick ner henne i)så jag höll ju på att fara rätt i i hennes rumpa,haha=)På hemväg höll hon ju nästan på att slå krokben på sej själv flera ggr då det verkade som hon trodde att vi var med i ngt löp el nåt....Men roligt va det och Ella var MKT nöjd när vi kom till stallet!Så nu kan hon nog gå ännu lugnare när Tilda rider när överskotts-energi är borta,men å andra sidan så gör hon inte en sak när hon sitter på fastän man ser och märker att hon sååå gärna skulle vilja göra ngt mer!En liten berättelse som blev lång...hej på er!!

3 kommentarer:

BM sa...

Slutor är" svårt..Men du har höjt ribban så framåt går det tydligen...:))
Å" ja som trodde Tage va den tjockaste ponnyn..:) Gullig bild..Kram.

Unknown sa...

Ja Sudden saknade väl matmamma som var i Danmark,haha han brukar ju skärpa sej när det gäller och göra bra ifrån sej,Lilla Ella hon tyckte nog det var skitkul att få bli körd,det var ju ett tag sedan,kram ma

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Det värsta e BM att ella va ganska smal(normal)när vi hämta henne....får nog i sej för mkt när dom får lunch och Sudden behöver ju "litegrann"=)Ribban har spänts på träningen märkte jag sist.