fredag 8 januari 2010

Nu får det väl räcka....


Visst e det fint med snö,men nu e jag så fruktansvärt trött på det!!Går ju knappt att rida,dels så e snödjupet som "bäst" ca 60cm om man inte vill samsas på vägarna med antingen bilar som rallykör,"skid-nissar" som gnäller,fotgängare som gnäller över att man trampar upp just "deras"spår som "dom" har fixat till.....eller varför inte träffa ett gäng scootrar i skogen??Eller som dom senaste dagarna alldeles för kallt för att kunna rida utan att frysa ihjäl på kuppen,men det som gör att jag inte kan/vill rida som jag vill e för att jag vill inte att han ska anstränga sej i den fuktiga/iskalla luft som vi har här i vår del av landet.Lika väl som att skidåkarna har en gräns vid 20- så har jag det med min häst också!Idag hade en ponny i stallet börja blöda näsblod troligen pga av den kalla luften....hon mådde inte alls bra vad jag kunde förstå:((Och hon hade "bara" gått i hagen och inte blivit ansträngd utav ridning ens en gång!!!Så vi tog bara en pytte-tur mest för att magen ska hållas igång då mkt stilla stående kan framkalla kolik istället,och hästarna står ju mest på ett ställe nu när dom inte kan böka fram gammmalt gräs under snön som annars brukar aktivera dom vid utevistelse:))Sudden fick ngr rejäla anfall under skritt-turen som kunde resulterat i att jag hade fått känna på underlaget......men jag vågade ju INTE ramla av för då hade jag förmodligen brutit många ben eftersom jag va ju stelfrusen(kände mej skör som en glasbit),kom välbehållen hem trots allt och konstaterade att rida idag va ingen "hit"!!!Varma kramar i vinterkylan/Jessica

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är allt bäst att ta det lungt i kylan det blir väl snart bättre,kram i väntan på våren.Ma

Jennie sa...

Jag kan hålla med dig, lite för mycket snö och KALLT! Men å andra sidan så kan jag ana vad jag iaf kommer att "gnälla" när det börjar att töa och frysa om vartannat och vi får is-gator istället... Fast det är väl som att välja mellan pest eller kolera kanske ;)
Usch, näsblod... Ja, många djur lider nog av kylan också kan jag tro.