torsdag 3 februari 2011

Blir frustrerad...!

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det,men jag är nog frustrerad över situationen som är nu.....Känns som om allt arbete börjar att falla isär med Sudden som jag har byggt upp med mkt möda!Anette sa idag att jag får se till att "pluppa ut" den där bebisen snart för nu börjar han att falla isär i ridningen...ja och hur roligt är det att höra?!Jag kan ju inget göra för tillfället och ngn annan ryttare som kan hålla ihop han och hålla han i samma nivå hittar jag inte bara så där,ja inte för att jag är missnöjd på ngt vis med Anette eller Elvira!Anette får ju ta lite mer attityd av Sudden då hon rider dressyren och behöver lite mer engagemang från honom än vad som krävs i hoppningen....Dom största problemen just nu ska tydligen vara traven,men har han börjat att få övertaget är dom andra gångarterna snart ett problem också.Det Anette menade var att lyhördheten och det stadiga börjar att försvinna så jag kommer ha mkt jobb framför mej när jag väl kan själv....Talade då om att Sudden är en väldigt viljestark häst som inte "underkastar" utan strid i onödan,man måste hela tiden vara konsekvent och köra samma uppvärmingsövningar som jag alltid gjort för det är dom som gör att han lossnar och blir samarbetsvillig!Tyvärr så rider vi inte helt på lika sätt ang. i vilken form och takt han ska röra sej vilket jag tror har fått han att börja protestera nu.Jag har ju tillsammans med tränarna kommit fram till vad som passar honom bäst och kanske det är så att jag som ryttare har kommit längre än henne i utbilndningsnivån....ja inte vet jag...ja om det fortsätter så här så kanske det e lika bra att lägga ner dressyren tills jag kan själv och bara köra vanligt "markarbete" inriktat mot hoppning och uteridning?!Ngn som har tips om hur jag ska göra?Och missförstå som sagt inte situationen för JAG är hjärtligt tacksam för all hjälp jag få av "mina" ryttare och jag tycker att dom sköter sej finfint!!!!Har inte själv fått se dessa sämre ritter tyvärr för då hade jag kunnat peppat och hjälpt till givetvis;)

4 kommentarer:

Irene sa...

När du börjar rida själv igen får du kanske "backa bandet" ett tag. Sen blir han nog som vanligt igen ska du se. Han vet nog vad som gäller när du kommer på ryggen. Skönt för honom att röra lite på sig nu när du inte kan.

Cissi sa...

Det låter ju inte så roligt. Men du får väl börja med att vara med och kolla och bilda dig en egen uppfattning? Har du tur så kanske det räcker och du är med och peppar/coachar?

Unknown sa...

Ja det är ju inte så lätt med denna herren,han tar sej friheter när tillfälle ges,man måste vara konsekvent i allt man gör med han,även när man gör i ordning han leder till från hagen annars blir han stursk,han vill ju ha en ledare så att han har någon som bestämmer,men det ska nog lösa sej,mkt kan du ju vara med när dom vi rider,i dag skötte han sej trotts att han var taggad men han fick ju lite skäll innan vi red iväg ;)kram

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja jag får hoppas på att vi inte kommer behöva backa för långt när jag väl kan rida själv igen!Ska försöka coacha så mkt jag kan ifrån backen i den mån jag kan,så kanske även dom kan bemästra denna bestämda herre;))Idag känns det bättre när jag vet att han har skött sej,trots vissa oenigheter på stallgången....