onsdag 9 februari 2011

Har ridit själv

Hade ingen ryttare till Sudden i måndags och tänkte först tömköra han,men så va jag ju lite trött och vet ju att han kan va lite lat att få igång i tömkörningen.....vilket innebär en hel del jobb från mej för att få igång han!Funderade en stund och kom fram till att jag kan ju faktiskt skritt-jobba han och ta med mej longerlinan ner i ridhuset ifall jag inte klarade att rida...,men linan följde inte med så sagt och gjort!Kändes härligt underbart att få rida igen och Sudden verkade faktiskt riktigt nöjd och glad att ha matte på ryggen igen så att det blev som han var van vid.Han försökte lite i början att slå sej fri,men insåg ganskka snart att det hade han inget för.Jobbade med skänkelvikningar på långsidan-halt(stå på tygeln utan att komma undan)-framdelsvändning-halt och skänkelvikning igen!Den här övningen körde vi i ca 15 min,sen ngr öppnor på långsidorna i båda varv,kändes mjuk och bra!Gjorde ngr bakdelsvändningar,halter och ryggningar och allt detta gjorde jag bara i skritt då jag fick lite ont i rumpan(!)och avslutade sedan efter ca 35 min med en fuktig och mkt nöjd häst som hade fått tänka och arbeta aktivt med sina bakben och rumpa!Igår hade det vart lite missförstånd så då hade han fått vila och idag red Elvira ut han och hade galopperat en del,han hade tyckt att det vart jätteroligt!Film har jag ännu inte fått laddat upp då datorn vart upptagen av sambon och jobb,men den kommer!

2 kommentarer:

Irene sa...

Så bra för honom att bli lite uppmjukad!

Inger sa...

Skritt jobb är väldigt nyttigt!!