måndag 29 mars 2010

Liten film från dressyrträningen

Träningen i fredags gick skapligt bra,vi var väl lite ur form och behövde slipa en del på hö. sidan som "satt fast"!Det märktes ju ffa i galoppen att vi inte har kunnat träna på ridbanan i vinter..Gjorde en del öppnor och även bogen in fast då skulle jag ha han utåtställd..och det va väääldigt svårt innan jag fick till det uppe i min tankeverksamhet;))Denna övning gjorde stor skillnad i lösgjordheten kan jag säga,har ju bara gjort "förvänd" sluta i skritt och trav,men aldrig galopp förut!I traven fick jag göra en hel del volter i hö.varv innan jag kunde gå in i öppnor för annars "släppte" han inte riktigt till i början och även där mjukna han så småningom.Fick även göra ngr serpentinbågar som gick väldigt fint att göra med mjuka välplanerade bågar!!Pratade med Peter ang. mina ev. försäljningsplaner och han tyckte nog att jag inte var riktigt klok för han tyckte att det va ju bara att satsa på dressyren och så skratta han...vet inte hur jag ska tolka det egentligen...antingen menade han att sluta hoppa och börja med dressyren för annars går jag miste om ngt..el så menade han att den hästen går inte att sälja(berättade om hans "frihetsdressyr" med konster)?!Lördag fick han dessvärre vila för jag jobbade delad tur och på timmarna jag va ledig va jag tvungen att göra en "ny hage" i hagen,för utbrytar-prinsessan Ella har ju sprängt trådar och slanor ca 3ggr dag i en veckas tid...(jäkla ponny).Igår så hör och häpna....kunde jag ge mej ut på en riktig långtur på en ANNAN väg för en gångs skull och där fanns det en snöfri väg som inga bilar kör på så det va ju kanonfint underlag att galoppera på så Sudden och sällskapet som va med kunde för ovanlighetens skull få sträcka ut ordentligt och bli rejält trötta också!!!Första gg på evigheter som jag kunde skritta av han på långa tyglar utan att han flög i luften!!!Mkt nöjd häst och matte.Idag hade även min klätterbacke blivit såpass snöfri så då fick han klättra i 30min och sedan samlat galopparbete ca 10min och avslutade med att jogga av han i traven;)Så även idag blev det en arbetsrik tur!Tilda fick även hon ridit på sin lilla Ella och hunden Ina fick bekanta sej med att va med på ridturen,gick väldigt bra då hon har vart lite rädd för hästarna innan:)Hann med att besikta transporten idag med som gick igenom U.A!!

2 kommentarer:

Jennie sa...

Fina ni är! Tror den där Peter absolut menar att du ska satsa på dressyr med Sudden istället för att sälja :))) Det ÄR kul med dressyr, inga höga hinder att ta sig över eller farliga vattenmattor, jättebra ;) He he... Kram!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Får väl försöka att övertala Sudden om att det e roligt att hoppa istället då.....:))