måndag 14 mars 2011

Blev ett lätt dressyrpass idag

Idag har "flodhästen"(jag alltså)ridit ett pass dressyr i ridhuset.Fick ta hoppsadeln istället för dressyrsadeln då framvalvet tar emot i magen annars men det gör ju ingen större skillnad ridmässigt då jag bara kan skrittarbeta han i dagsläget.Sudden verkade även denna gång ganska nöjd med att matte skulle rida..:)Han har blivit så kelen och gosig den sista tiden,man blir alldeles varm inombords när han är sån!Avslutade leken med hagkompisen Colle och gick till öppningen för att följa med mej in.Ja så till själva ridningen då...började med att rida på en liten fyrkant och tränade på halvhalter och bakdelsvändningar i varje hörn,gick sedan över till att lägga in halter och även ryggningar.Kändes ganska fin,kanske ngt "lat" i ryggningarna och ville själv bestämma hur många steg som skulle tas,men fick drivit på han så att det blev bra till slut.Mkt skänkelvikningar både på långsidorna med inslag av framdelsvändningar och även på diagonalen,ngt stelare för hö.skänkel där så jag fick putta på han lite med spöt där men kändes fin mot slutet.Ngr öppnor och slutor hanns med också innan kroppen sa ifrån så det blev ett effektivt pass i skritt på ca 35 min ialla fall.Sudden verkade nöjd och glad trots att han inte fick vare sej trava eller galoppera,men jag tror att han fattar att matte inte är i bättre skick än så.....!Får be mamma filma eller ta ett kort ngn dag när jag rider så kommer ni att förstå att jag är ganska så stor nu och otymplig och själv får jag nästan dåligt samvete över att den arma stackars hästen ska behöva bära denna tunga kroppen som har kommit upp i stadiga 76 kg!!!!Och då har jag 8 veckor kvar dessutom.....suck!Men å andra sidan så är han ju en stor häst och bör väl ändå klara den vikten,haha;)

6 kommentarer:

Inger sa...

Bra kämpat och modigt av dig att rida nu, tur du har en så snäll häst!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

När ridsuget blir för stort är det inte mkt som kan få mej att avstå....men hade han inte vart så snäll som han är hade jag aldrig vågat rida.

Unknown sa...

Ja han är allt snäll din pärla,men han var ju tvungen att hoppa in i sommarhagen när du hade äkt hem,bushästen,kram

Jennie sa...

Jösses, det är ju en enorm bedrift bara att ta sig upp på en häst i ditt tillstånd :) Inte kan du kalla dig för en flodhäst inte!!!!

VildeKaja sa...

'stadiga' 76 kg ? Ehum.. *smyger iväg och gömmer sig bakom en sten.. en STOR sten*

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja du V-K det kanske egentligen inte är så mkt kg mässigt...men jag väger vanligtvis runt 60kg och är bara 160 cm i längden så på mej märks det stor skillnad och jag tippar att slutvikten landar ngt mer;))