fredag 25 mars 2011

Färsk ridrapport från nu....

Igår fick Sudden vila tycket att han kunde behöva "ta igen sej! lite....men med facit i hand så borde han ha rört på sej mer än i hagen!Enligt rapport från mamma så skulle Anette rida ut en sväng innan dressyrarbetet,ner mot järnvägen där Jane red när hon for i backen i förrgår!Han ska enligt mamma vart "bomgarn",alltså väl mkt på tårna.....2 ggr ska han ha vänt och galopperat hemåt i och vart väl pigg...så Anette hade inte vågat föröska en gång till(vilket jag kan förstå)så han fick in i ridhuset och galoppera av sej därinne istället.....För att uttrycka min frustration över problemet....det e ju "röva i kvadrat" enligt mej då jag mer än någonsin känner för att sitta upp och ta tag i problemet som börjar komma nu men va inte oroliga jag ska INTE göra det!!!Det är ju så här han blir när han börjar komma på att det är han som bestämmer över ridningen,allt annat gör han för att va bussig för stunden sen brakar helvetet loss på riktigt och då har man ngt att bita i tyvärr!Hoppas att han slutar med detta sfort för annars så står jag väl där utan ryttare som inte vågar rida han förräns till sommarn när värmen kommer och han blir lite lugnare.Det är ingen större idé att ngn annan försöker att "sätta han på plats" för när han är sån här då är han en hård nöt att knäcka och då måste man verkligen veta vad man gör i exakt rätt ögonblick,annars kan det gå illa.För att ni ska förstå bättre hur han är så kan man likna han med en hingst med för mkt hormoner i omlopp på våren bland brunstiga ston runtomkring,och dom behöver man använda list på mer än "handkraft" och ett befäst ledarskap givetvis vilket mina medryttare inte har hos han ännu.Han har bara inte fattat att han inte har kvar ngr "kulor"....Ja jag får väl ta tag i problemet från backen imorrn eller ngt sånt!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja han e ju inte enkel denna herren när han sätter folk på plats,han måste alltid veta sin plats annar klättrar han uppåt i flocken.kram ma