onsdag 1 februari 2012

Perfekt väder idag för att fota i,men....

Håll tillgodo med en gammal bild från i somras;)Då skulle det varit väldigt bra om jag hade kommit ihåg att ladda batteriet också.....kameran var allt med!Och med facit i hand skulle det vart ännu roligare om jag hade kommit ihåg detta då Tilda red i stora ridhuset idag på Ronja och galopperade för 1:a gg på henne,ja egentligen kan man nog säga att hon det var 1:a gg överlag att räkna för hon gjorde det själv(på lina då såklart med hönsmamman jag...)och hon var så duktig på att rida lätt,utan att komma i otakt en enda gång,fattade själv galopp och styrde själv och ja....va annat kan jag säga mer än att jag var såååå stolt när hon hade ridit klart så jag blev som en riktigt "stropp",haha;)Och detta kom inte på film!!!!Jaja nu till mej och Suddens ridning då..I måndags:ett pass i ridhuset med fokus på galopp arbetet i arbetsgalopp-ökad-kort galopp osv....sedan lite koll på skolorna som gick superlätt efter att ha galopperat och fått igång cirkulationen på oss båda;)red runt 1 timme.Igår uteritt med hunden på släp(va ju så fint väder med sol).....hade 600 MKT laddade kg att hålla ordning på vilket inte var helt lätt då jag varje gång kallade in hunden "missförstod" Sudden orden att det måste vart GALOPP matte kommenderade där uppe!;)Fick försöka att få till en ordentilg trav,men det gick väl så där!Visst han travde jättefint med frambenen,men bakbenen galopperade eller bockade om vartannat,haha;)I skogen var det full fart med hopp,luftsprång,bockar som gällde(hunden försvann utom synhåll och det gick inte för sej tydligen...)Tänkte jag skulle rida av en del energi på gräsbanan efteråt men eftersom Ina(hunden)var med så tog både häst och hund initiativet till att det måtte väl ändå vart kapplöpning matte menade(?!).....så där blev det inte många varv innan jag fick avbryta och skritta av hemåt;)Men båda djuren var mkt nöjda och belåtna och det räckte för att jag också skulle bli nöjd:)Idag fick jag då ta ett mer "allvarligt" pass i ridhuset då,med dressyrsadeln på och verkligen träna på våra svagheter som vi har.Att rida innanför spåret och rakrikta,ganska svårt när man inte har väggen som stöd....och sen en del på förvänd galopp och även på att öva på ngt så "enkelt" som en helt vanlig framdelsvändning,men ack så svårt det är att hålla igång han att trampa på framåt med alla 4 fötterna utan att bara "snurra" runt på frambenen och samtidigt ha lite "action" kvar så man kommer dit man ska?!Ja allt gick fint till slut och han var som smör i handen i slutet när jag "joggade" av han och la ner han i traven;)Men tyvärr inga bilder idag,men ska försöka ta med mej en laddad kamera tills imorrn!

4 kommentarer:

Irene sa...

Om jag får lite energi av din häst så blir det nog bra för oss bägge...
Tur du har så bra balans:)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Delar så gärna med mej av hans energi till er;)Balans och balans....är ju livrädd för att ramla av när det är så hårt i backen så det är bara själv bevarelsedriften som slår in,haha;)Fast det är klart balansen har jag ju haft ngr år att träna upp som tur är!

Anonym sa...

låter som kanonpass ni har. härligt när man känner att man har jobbat igenom något. :) jag skulle nog inte våga rida en häst som var sådär i luften.. puh. Är en rädd stackare ..haha

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jag hade nog aldrig köpt en sån stolle till häst,haha;)Men jag tycker att jag känner mej ganska "säker" på han trots allt,för han är såpass shysst så att man känner av hans humör för dagen redan på stallgången oftast och jag får läsa av han innan och kan då förbereda mej på så sätt...Sen har han hitills aldrig gjort ngt "stort" så att jag ska flyga av utan han verkar veta på ett ungefär var gränsen går(för han skulle kunna göra såååå mkt värre med ryttare på)för vad jag klarar av utan att ramla av;)