fredag 30 september 2011

Lite från veckan som gått

I måndags va det dags att sko om Sudden igen,var ju så fruktansvärt dåligt väder så ngn ridning var det inte tal om för min del!Tilda fick ridit en stund i alla fall på Ronja i ridhuset,efter att jag skott och då var det ngt bättre väder!Tisdag red jag dressyr i ridhuset,gick ganska bra,väldigt framåt har han blivit tack vare Pernillas hjälp....är inte van vid att HAN vill ta för sej så i bjudningen;)Tyvärr så har han ju så vansinnigt lätt för att få skav och det började ta fart ordentligt förra veckan(därför har jag ridit han sparsamt,då inget av det jag har provat i materialväg funkat)så efter det passet gick skavsåret upp igen,blev till att tvätta och smörja ordentligt!Så på onsdagen fick han vila och bli rakad istället och vid sadelgjorden klippte jag superkort med hund-maskinen för att kunna hålla riktigt rent och inga smuts-rester ska kunna bli kvar...och för 1:a gg så fick jag lov att klippa han vid höger ljumske/mage/ben utan att han försökte kicka efter mej;))Igår kondis-träna vi i galopp,försökte springa ikapp vinden söt-nöten också,haha;)Och skavet hade dessutom klarat sej då jag hade bytat sadelgjord(som ej funkat förr...)så idag kunde jag rida ett pass i paddocken och hoppade lite småhinder med lydnad som fokus och "miljö-träning" med en hög hinder som låg på marken(farligt,farligt va ju 2 blåa grindar däri som han bara har hoppat måååånga ggr förut,haha)....var åt det upphetsade hållet idag så det tog en stund att få han med mej,men sen kändes han väldigt fin och även idag klarade sej skavet!Tilda hoppade Ronja idag i lilla ridhuset,hon hade satt upp en liten bana med 2 studs på långsidan....Tilda hade lite svårt för att både titta vart hon skulle och driva samtidigt så hon undrade va hon skulle göra då?!Jo du får driva mer svarade jag henne och det gjorde hon...med bravur så Ronja satte igång i en redig trav mot studsen,hoppade över 1:a hindret....såg redan då att Tilda tappade balansen varpå Ronja hoppar ännu högre över 2:a hindret...Tilda åkte från en den ena sidan till den andra och ja åt alla möjliga håll,jag höll andan och undrade vart detta skulle sluta,men så kom jag på att Ronja stannar väldigt bra på att man ptro:ar så det gjorde jag(försiktigt så det inte skulle bli tvärstopp,ska tillägga att hon då galopperade)och den duktiga lilla ponnyn saktar av försiktigt samtidigt som hon parerar upp Tilda som då hänger snett över halsen(!)för att slutligen stanna så ungen kom på rätt plats igen!!!En sån kanonponny vi har fått äran att låna!!!Tilda,ja hon blev ju lite rädd men sen efter en stund var hon väldigt stolt över att hon hade klarat att både galoppera OCH hoppa alldeles själv!!Och jag blev väldigt lättad över att hon inte ramlade av och slog sej;)

Inga kommentarer: