måndag 16 april 2012

Det är så ofattbart....



Kan bara inte få in det i huvudet att aldrig mer få krama han eller borra in näsan i hans päls igen eller att pussa världens underbaraste mule?!!!Sorgen är så stor över att ha mist min älskade vän,men jag hoppas att han har det bra där på dom evigt gröna ängarna.Blev uppringd igår morse av Paulina i stallet för hon tyckte det verkade så konstigt att han låg ner i hagen och rullade sej och verkade bara allmänt konstig!Hade skickat iväg lars och Tilda för att släppa ut dom och han hade då stått med huvudet in i väggen men hade kommit fram då dom lockade med en godis....Tilda hade då sagt till sin pappa att Sudden har kolik(hon är klok min lilla tjej),men då Tilda dessutom har livlig fantasi och dramatisk visste ju inte Lars om det var så eller inte..Jag åkte bort till stallet så fort Lars kom hem(5 min senare)och under tiden gick Paulina med han.Ringde distriktsvetrinären som kom efter 1,5 tim(kändes som en evighet)under tiden som jag gick med han hade jag väldigt "bad feelings" om hur detta skulle sluta!Han var så annorlunda mot dom andra ggr som han hade haft kolik,han visste nog själv att det inte skulle bli ett bra slut.Vi blev "beordrade" att köra till Skara då dom ville buköppna han,så han fick smärtstillande för att klara färden och det gick ganska bra tills vi nästan var i Lidköping då han slängde sej i transporten och vi hörde hur det smällde och "klirrade" till......kände paniken som kom i en rusande fart i det tillfället!!Stannade till vid Lidköpings informationsplats och får se att hö. framben hänger klämt ut ur framdörren och han själv har hamnat under bommen!!I det läget kände jag mej nästintill hysterisk innan jag och Paulina fick sansat oss och ringt upp kliniken som tog kontakt med distriktsvetrinären som satte av i ilfart mot oss för att hjälpa till,kruxet var att det skulle ta ca 40 min innan hon var på plats så det kändes inte värdigt för han att ligga så.Så med enade krafter fick vi letat fram fälgkorset och slå upp låset på dörren och tagit ur splintarna till bommen och Sudden gnäggade åt oss som för att lugna oss(?)om att det var OK med han!Han reste sej sakta och backade ut försiktigt ur transporten,verkade ha klarat sej bra trots allt!Eftersom tid inte var ngt vi hade gott om fick jag ta kontakt med kliniken igen om hur vi skulle bära oss åt nu?!Vi lastade på igen och fortsatte färden med distriktsvet framför oss för eskort till kliniken och för att ev. behöva ge mer smärtstillande.Väl där blev han undersökt och hoppet var egentligen ute redan då då prognosen inte var god;( Men han blev buköppnad och kirurgen konstaterade att 19 m av tunntarmen redan var död och resterande 3 m var infekterad samt att han hade fått bukhinneinflammation!Där och då  togs beslutet att avsluta hans lidande och saknaden efter han är enorm och jag har inte en aning om hur jag ska ta mej igenom detta?!Men livet går ju ändå vidare och vi har ju kvar underbara Ronja som måste tas om hand!

8 kommentarer:

Irene sa...

Stackars Sudden så ont han måste ha haft. Vilken hemsk färd för er, det absolut hemskaste som kan hända. Jag lider så med er. Helt fruktansvärt. Sudden har i alla fall inte ont längre.

Anonym sa...

Åh kära du. Jag finner inte ord för hur ledsen jag är för din skull. Så fruktansvärt, fruktansvärt hemskt. :-((
Många tankar från Torill med Frasse

Anna sa...

Finns ju inga ord som kan trösta. Beklagar verkligen det som hänt. Anna

Unknown sa...

Tycker att det är så fruktansvärt att Sudden och du skulle drabbas av detta,så mycket som ni har gått igenom under alla år,men du vet ju att allt som gick att göra har du gjort men det räckte inte ,så nu har han inte ont längre, älskade Sudden,vi har ju många fina minnen och filmer,bilder av denna underbara häst ♥ kram älskade Jessica ♥

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tack allihop!Fastän jag vet att jag gjorde allt så tycker jag att det är så orättvist att det blev så här samtidigt som jag absolut inte önskar ngn annan det istället.Det som "grämer" mej mest just nu är att inte veta hur länge han hade haft ont innan vetrinären kom till stallet,det måste ha vart hemskt för han!Min stackars älskade lilla gubbe....

Anonym sa...

Usch va hemskt!

Stackars dig!

Unknown sa...

Oj detta har jag missat, stackars stackars er vad hemskt. Styrkekramar

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tack!Ja det kom som en chock....inte riktigt vad jag hade planerat hur det skulle sluta...