onsdag 12 oktober 2011

Älgjakt och vi inom skjut-arean....

Ja i måndags skulle jag och Tilda rida ut tillsammans.....hujedamej vilken ritt det blev då!!Fick frågat stallägarn var vi kunde rida någonstans och vi skulle hålla oss på vägarna för säkerhets skull,sagt och gjort vi red ner till järnvägen och skulle rida vidare på "Lasse-vägen"!När vi hade ridit nästan hela järnvägs-rakan så kommer det en jägare med geväret i beredskap och fråga mej vart vi hade tänkt rida....jo vi tänkte rida rundan runt här svarade jag då och får till svar att det var då direkt olämpligt att rida där för dom hade satt i gång ett drev och var ett * antal personer som drev älgen.....jaha sa jag då och var ska vi ta vägen då tycker du,vågar vi rida samma väg tillbaka då eller?Jo det kunde vi göra för älgen är ju rädd för oss fick jag till svar och då sa jag att:å va tror du att vi och hästarna e för älgen då?;))Nå väl vi fick ju vända för att hamna i skottgluggen ville jag ju inte med en unge och en ponny som handhäst...och som tur var så mötte vi ingen älg heller(dom brukar springa över vägen som vi red)och inget skott heller(tji fick dom för det,haha)!Resten av ridturen var odramatisk;)Igår red jag för säkerhets skull i ridhuset och tränade på avsaktningar och igångsättningar,gick himla fint,samt en hel del på förvänd galopp som gjorde susen för lösgjordheten;))Nöjd och glad pålle!!Idag blev det kondisträning i det underbara solskenet,fick känslan av att jag snart inte kommer att kunna få stopp på han pga av att han är för känslig i munnen så jag funderade på att kanske rida med både hackamore och bett i fortsättningen för att inte riskera en superturbo-Sudden på vift?!Trött blev han och jag sa till mamma efter ridturen att idag orkar han nog INTE hoppa över till ägarfamiljens hästar.....tjoohoo,eller hur?!!!Han hade tydligen bara svalt sista tuggan lunch hö och sen seglat över staketet som han gjort den senaste veckan så till helgen ska jag upp med ny tråd igen för det jag satte upp i våras har börjat att hänga och göra ett litet bättre arbete denna gången,samt på med starkström igen!Sen vet jag inte vad jag ska göra om han inte håller sej inne.....ja inte för att han stör eller jagar upp dom andra hästarna,men jag vill ju att han går kvar i sin hage som alla andra hästar gör;)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det händer ju en del i skogarna just nu,och Sudden är ju pigg å gla inte konstigt när han hoppar över staketet så att han kan få lite mera mat ;)) bushäst...

Unknown sa...

Inte kul att rida när det pågår älgjakt! Skönt med manege då kan jag tänka, det vill jag också ha! ;) Står ni på Homlens? Mvh Hanna/Stallhögås

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Hanna:ja vi står på Holme´ns,riktigt skönt med ridhus och så är det så nära hemmet dessutom så jag (och Sudden)stortrivs där;)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja nu har han ju hoppat över en gång för mkt tycker jag när han inte ens stannar i ngn annan hage,idag drog han iväg på vift alldeles själv och det känns ju så där med tanke på älgjakten;(