torsdag 9 april 2009

Konditionsträning

Konditionsträning på schemat idag var det.I början av passet så blev vi stannade av en gammal dam som frågade om hon fick klappa Sudden,och självklart fick hon det!Tanten var väldigt pratsam och berättade att hon hade ridit mkt i ung ålder och hade minsanne mej tävlat hoppning och att hon då på den tiden var en av få kvinnor som höll på med den sporten då.Hon öste så mkt beröm över min välvårdade häst som inte ens hade ett "dammkorn" på sej(el hur?)och att han var sååå vacker och stammen var ju inte fy skam den heller sa hon,för koll hade hon på halvblods-stammar!!Berättade att nu för tiden så fick hon nöja sej med att se på tv när det var hästevenamang och det var det bästa hon visste...ska tillägga att tanten verkade vara i en ålder av 80-85 m!Sedan när tanten hade pratat klart prata vi vidare med mamma Magnusson som var ute på en vårpromenad med hundar och man.Jag blev så glad när hon sa att han var så fin på hovarna för det e ju sånt folk inte brukar titta på och med tanke på att jag skor han själv så sträckte jag ju lite till på mej av stolthet(efter tantens beröm också)!Sen ville inte Sudden stå stilla så mkt längre han hade ju blivit lovad en rejäl galopp-runda efter att ha vart "ledar-häst" åt mamma och Tequila senast vi var ute.Han kändes väldigt pigg idag redan i traven,men sen när det blev dags för galopp och jag släppte tygeln ska ni inte tro att han ökade galoppen ngt större....nänä,Ferdinand-galopp!Jaha,tänkte jag va kul det här va då,behövde ju få han att ta tag i galoppen och komma framåt,inte fis-galoppera för det vet jag att han kan(bra)!Sen fick jag mina fiskar varma må ni tro!Turbon värmde bara upp först,sen fick jag hålla han så att jag nästintill blev skinnflådd i händerna(har aldrig hänt),rackarns va han blev het på gröten fast det va ju det jag ville,men för säkerhets skull höll jag i manen för han va ju tittig också och en flygtur va jag INTE sugen på i den farten!Skulle sedan jogga av han sista biten hem,men han var alldeles för het efter så det blev skritt på lång tygel så att han kunde stretcha ut ryggen så i stället.Sen var vi båda riktigt nöjda när vi kom till stallet igen,var en rolig ridtur idag!!Ha det nu så gott i påsk!!

5 kommentarer:

Irene sa...

Ja, nog bra med lite mantag ibland. Skönt för honom att sträcka ut.

anette sa...

härligt o kunna sko själv..det sparar man allt lite pengar på! man blir ju fasiken ruinerad av att sko så många pållar som en annan har..haha.

//Anette
http://naffatso.hemsida.net

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jag sparar en del på det kan jag hålla med om!Du får börja lära dej att sko nu Anette om du ska fortsätta med så många hästar....haha

Mamma Magnusson sa...

Glad Påsk på er!
Det var roligt att få prata med er igår och hovarna var verkligen fina. Ett gott arbete !

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tack detsamma mamma magnusson!