torsdag 23 april 2009

Vart mkt att göra denna veckan

Ja nu var jag här igen,har jobbat nästan hela veckan och så stallet och träning på det samt utbildning på jobbet så därför har jag lyst med min frånvaro i ngr dagar.Sammanfattning av veckan lyder så här;efter jodopaxomslagen så var han bra igen så jag kunde rida ganska omgående på han igen.I tisdags så red jag i paddocken för att checka av han lite i sidorna och i "tänket".Han kändes ju inte som ngn elitgymnast i sidorna,men jag kunde ju inte kräva det heller eftersom han blir väldigt snabbt stel i hö.sidan om jag inte underhåller den varje dag och jag har nog inte ridit ngt gymnastiserande att tala om dom senaste 2 veckorna i alla fall.Svår att forma överlag runt skänkeln i hö. varvet och galoppen var ngt "tung" att rida,han var lite svår att få att jobba med bakdelen.På volten ville han gärna bryta av när det blev lite krav på att jobba med bakdelen,ville gärna bli ngt framtung.Men som sagt så fick jag ta han som han var för dagen.Igår var vi och hoppträna och det gick faktiskt väldigt bra,hoppade dock inte så mkt pga av att han har vilat mkt sista veckan!Anneli tyckte att jag red mkt bra och fick upp exakt rätt tempo och inget "fis-ridande" med att ta en förhållning här och var där dom inte ska vara!!På framridningen skulle vi rida förvänd galopp...hade inte såå stora förväntningar på det då vi kanske gör det 1g var 3:e mån. i ca 10min(glömmer det tyvärr)men han klarade det galant i vä.galopp,hö. gick väl sådär fast till hans försvar får jag faktiskt skylla på en ponny som e med i gruppen som springer i 180 knyck,gärna använda oss som ett stopp-plank när det e för okontrollerat tempo och är allmänt störande och Sudden avskyr ju ponnyn till råga på allt...Anneli "poängbedömde" oss även igår och vi fick full pott:10 poängSå nu får vi väl skärpa till oss med att träna förvänd galopp också utöver skritten!Apropå skritten så har den blivit mkt bättre,men vi har fortfarande lång väg kvar där till det han kan.Idag så fick han gå en liten lugn tur med lång låg form i traven,galoppen brydde jag mej inte om idag eftersom han gärna blir lite för het då och det ville jag inte att han skulle bli idag!Red även mammas häst Kasper idag,har ju inte gjort det sen ngn gång i höstas.Han har tydligen vart lite skvättig och "tittig" så jag red fram han en sväng ute innan paddocken,han ville väl ta lite get kommando men blev snart varse om att det var jag som satt på ryggen och då måste man uppföra sej...Väl i paddocken fick jag försöka att få han att slappna av mer och inte bara "springa" iväg och "flamsa" med huvudet,efter en stund så gick han faktiskt riktigt bra,dock ngt "hård i mun" som han inte har vart förut...Försökte även att galoppera,men paddocken är ganska liten och Kasper är väldigt obalanserad så det blev bara ett par varv.Sedan var det dags för lite hoppning och det var uppskattat av han.Han är inte hoppad sen runt jul och han är väldigt duktig på att söka upp hindrena och ta tag i dom!Anledningen till att jag red han idag är att det kommer spekulanter på han och tror att det var ngr till som var intresserade av honom,så då är det ju bra om jag har känt på han nyligen då det är jag som får visa han samt tala om hur han är i ridningen.Får nog ta och försöka att rida han ett par ggr i veckan så att han kommer lite mer fram i utvecklingen och för han behöver lite mer krav på sej än han har nu och sen är det bra om han blir lite mer hoppad eftersom han inte har hoppat så många ggr med ryttare......Det här var allt jag har att erbjuda denna gången...Ha det gott/Jessica