fredag 16 mars 2012

Sagan om Magic Moment

För ca 12 år sen hade min mamma ett hlb sto vid namn Joléne,själv hade jag ett arabsto som hette Khiara Bint Khiva.Båda hästarna var mkt speciella i hanteringen och vid ridning.Khiara hade jag fått en fribetäckning med ifall köpet av henne inte blev så bra så skulle jag i alla fall inte behöva "gå lottlös","Jullan" som vi matchade till Breeders var ganska "märrig" och behövde få en paus från tävlandet och förhoppningsvis lugna ner sej i tempramentet;)Tanken med att betäcka även Jullan började ta fart,men vilken hingst skulle jag då välja?Tanken var att jag skulle ta Jullans föl och mamma skulle ta Khiaras!Valet föll ju givetvis på Irco Mena,som då var död och enbart verkade genom fryst sperma....det visade sej att det fungerade INTE på Jullan som var svår att få dräktig trots hormonsprutor,det blev att tänka om och diskutera med hingst-stationen som hade mer kunskap inom ämnet.Valet föll då på Cardento(ung och oprövad då),men han blev jag avrådd ifrån då han hade för dålig "ridbarhet"(?)....men eftersom jag då vid det tillfället fortfarande hade en fölunge efter Chess blev det en Chess-avkomma igen och det visade sej att det blev ett litet "suddigt" embryo inne i Jullan,därav fick han sitt smeknamn;)Khiara blev tyvärr inte dräktig och gick inte ens i brunst trots hormonsprutor!Så 11 månader senare föddes då en liten tanig grå älg-liknande fölunge!!!Lyckan var total över denna ngt "tykna" och spralliga fölunge utav oss alla utom då mamma Jullan;)!Hon tyckte nog att han var ngt som katten hade släpat in,haha;)Jo visst tog hon hand om honom men om han gick åt ett håll gick hon åt andra!Som tut var så fick han sin "fostermamma" Khiara som fostrade han i stort sett själv från det att han var 4 månader,herregud så hon älskade denna killen!!!!När vi nu själva hade fött upp en häst så skulle vi ju träna på allt det som vi tyckte att en häst skulle kunna och känna sej säker med.....jo tjena vad vi inte visste då var hur "djävulsk" och envis denna hingstungen kunde vara,haha;)Men jag var ute och gick med han så ofta som jag kunde,lyfte hovar dagligen,borstade men vi "glömde" av att last-träna han...ja nu för tiden går det ju ganska bra,men inte dom första åren å andra sidan ville han ju inte in i hagen heller;)Ngr skador hann att samla på sej som "vildhäst" i hagen med kompisarna när han var unghäst....jösses va många ggr han har skrämt slag på mej under åren min lilla prins!!Så även sin fostermamma Khiara som "hönsade" med han fast hon var även sträng också då han behövde det!När han var 2,5 år gammal började jag att sitta in han innan en operation i axeln på mej själv,han skötte sej kanonbra och jag kunde ställa va han tills ngr månader innan 3 års testet som han skulle gå.....men dit kom vi inte för då kom han in i en växtfas och var riktigt ful och spinkig!Nä jag skulle ta nya tag till kvalitén alt. 4 års championatet!Tränade för fullt inför championatet som jag skulle ta i dressyr(mkt lovande var han då)och han var i så fin form och jag trodde nästan att det här skulle vi ta!Men.....en vecka innan starten blev han huggormsbiten,blev en resa till klinik istället och flera månaders rehabilitering och i den vevan blev jag gravid också.Eftersom han var en häst med MKT humör var det inte tal om att jag kunde rida han under tiden,blev till att leta ny ryttare som kunde hålla igång han vilket var lättare sagt än gjort!!Till slut hittade jag Maria som höll igång han och han stormtrivdes med henne!!Tog ett tag innan jag kom igång med träningar och tävla han eftersom han efter Tilda föddes såg till att både få elichias och en halv hov på ena fram;( Många resor har vi haft till dagens datum,och stundtals har jag vart så trött på han och velat sälja han men så......man kan ju bara inte sälja en familjemedlem?!!Han är ju trots allt en "once in a life time" häst som man aldrig hittar igen!!Ja vi är allt som ett gammalt gift par som smågnabbas men vi vet var vi båda står och kan alltid lita på varann....jag och min älskade häst....mitt "Magiska Ögonblick":))

6 kommentarer:

Irene sa...

kul att läsa!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Va roligt att höra,tänkte att det kunde va kul att få läsa om våran resa vi har gjort fram tills idag;)

Anonym sa...

Nämen är han egen uppfödning.. wow!!

Unknown sa...

ja det har allt varit en resa med den äcklige ;)))han har ju inte alltid varit så lätt att ha å göra med,stått mer på bakbenen än på alla fyra,bitit och busat som en tok,inte så rolig att leda,men med ären har han ju blivit en mkt trevlig häst,härlig att rida och vill gärna vara medgörlig,lilla busen,kram

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Stall Veckholm:jo han är allt våran egna uppfödning och det är mkt tack vare det som jag har orkat stå ut med han när han har vart som värst,annars hade jag förmodligen istället ägt ett lika gammalt sto som lustigt nog heter Magic Star(inte vår uppf.)som var mer lovande i hoppning än Sudden var!;)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ja mamma,han har allt satt oss på rejäla prövningar genom åren men i efterhand så kan jag konstatera att han har vart väl värd att vänta på:)