tisdag 17 mars 2009

Cavaletti-övning och löshoppning

Idag så tyckte mamma att vi skulle,va ska jag kalla det;göra ngn form av löslongering med cavaletti som är upplagda på en "sockerbit" i ena kanten,så det fick det bli idag så att axeln fick vila ytterligare en dag!Sudden fattade ju inte alls varför vi hade satt upp sååå konstiga "studshinder",så go´som han e så hoppade han ju över 3 cavaletti i taget med en mellanlandning och 3 igen för att landa och hoppa dom sista 2 som var kvar....Va ju inte riktigt det som var tanken,men han gillar ju visserligen utmaningar så han verkade nöjd i alla fall...Efter att ha "lattjat" ngr ggr så gjorde han det han skulle,men jag såg ju på han att detta var nog det tråkigaste han har gjort på länge!Syftet med att lägga upp bommarna är ju för att få igång aktiviteten i framför allt bakbenen och gymnastisera igenom hela kroppen och få han att jobba bättre med ryggen.Man kan som variation korta/länga mellan bommarna efter hur man vill att hästen ska jobba.Jag valde att ha lite kortare avstånd för det är det Sudden behöver mest!Han lyfte så elegant på sina ben och hade väldigt fin "koll" på dom och man såg hur han fick ta i med varenda muskel och hur han höjde ryggen.Detta gjorde han kanonbra!För att han skulle få ha lite roligt också så fick han hoppa endast 1 hinder utan hjälpbommar ngnstans på kortsidan,kanske lite ont om plats kan man tycka men det var det som var grejen.Ville se hur han löste situationen när det kom så snart efter kurvan,men han taxerade om helt PERFEKT och verkligen hoppade igenom hela språnget,speciellt i hö. varv och jag fick också se hur mkt förbättrad galoppen har blivit sen jag såg han sist när jag gjorde detta.Sen när vi var färdiga skulle jag "bara" fixa vatten till hästarna och fick se LERHÖGEN Ella!!!In med henne så hon fick bli borstad och pysslad med(Tilda var hos sin farmor)och så fick jag den briljanta ide´n att jag skulle köra henne.Sagt och gjort,fick hjälp av Maria att få på sulkyn och så bar det av.Märkte att Ella tyckte att det var jätte-roligt att få bli körd igen,blev dock full av hår i ansiktet när hon travade så jag satt där och spotta och fräste och sa för mej själv att det är ju tur att Sudden är både klippt och täckad så jag slipper att ha ett sånt fällande/lerigt monster att borsta varje dag innan ridning.I slutet så var jag tvungen att jag sista biten för då hade rumpan domnat bort totalt,snacka om TRÄSMAK!!!Ha det gott/Jessica

3 kommentarer:

Irene sa...

Sådana cavaletti / hoppövningar är verkligen toppen. Lika nyttiga för ALLA hästar, vilken diciplin man än håller på med.

Irene sa...

Förresten, minns det du säger om hår i näsan när man kör. Hade förr en nordsvensk som jag körde med ibland. Hon hade världens vinterpäls, o när man satt bakom henne var det som ett "moln" av hår...

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Haha,visst e det härligt med fällande hästar!