lördag 14 mars 2009

Ridtur i skogen med mamma


Började dagen med att fodra hästarna idag,skulle ju ändå upp och jobba.Möttes av en småsur Sudden som nästan tycktes säga;jaså,det e dags att komma nu,är ju alldeles UTSVULTEN!!!Brukar fodra vid 6,men idag hade jag så svårt att göra mej iordning och få på mej kläderna så jag var ju inte där förrän 6.40...Sen bar det av till jobbet i ilfart som vanligt,phuu!När jag hade slutat var det dags att åka till stallet igen och rida med mamma och Tequila!Vi skulle ta en väg som kallas Älgen/Räven,den består av en hel del trav/galoppsträckor och en lite "slingrig" skogsstig med diken vilket mamma var skeptisk till!Men jag övertalade henne att hon kan ju faktiskt hoppa av och leda Tequila över dikena så det gjorde hon.Kan tillägga att Tequila hoppar med ett påskjut som heter duga och mamma har aldrig gillat att hoppa över diken och framför allt INTE sen jag "lurade" henne över ett jättedike för många år sen och hon drällde i backen el på en stubbe rättare sagt och slog sej nåt så fasligt.Dessutom blev hon ju förbannad för att hon trodde att om man har väst på sej så skulle det ju inte göra ont om man ramlade av,haha.Jag skratta ju den gången så jag höll själv på att dimpa i backen!!Ja,ja nog om det.Vi travade och galopperade en del,men nu så var ju snön och isen borta iallafall och kan då tycka att väglaget var perfekt,men det var det ju inte.Nu var det så vansinnigt mjukt i backen så jag tyckte väl inte att det gick så bra.Kändes ju nästan som om han var halt mellan varven,men mamma som var bakom sa att han sjönk långt över kotorna stundtals så vi fick ta det ganska så lugnt med det mesta,eftersom jag är väldigt rädd att han ska överanstränga senorna vid så mjukt och djupt underlag.Aldrig blir man nöjd med underlaget/vädret denna årstid!Usch va jag låter gnällig nu då!?Skulle sen ta in Ella och Kasper,råkade dröja ngr minuter och prata och då tyckte Ella att om man vill komma in på det här stället så får man ta saken i egna "hovar" och sprang då igenom tråden ...igen!Har då aldrig träffat en shettis som helst vill komma in kl 15 och när vi skulle hämta va kl 17.15,annars brukar dom flesta vilja va ute dygnet runt om dom får bestämma själva!Söt e hon iallafall,Tilda´s "lilla gumma" som hon älskar över allt annat!!Imorgon ska jag vara stall/hästledig,ska på kalas innan jag ska jobba.Ha det/Jessica

5 kommentarer:

Irene sa...

Låter ändå som en ganska trevlig ridtur!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jadå det var en trevlig ridtur!Framför allt så händer det inte så ofta att vi kan rida ut tillsammans för oftast får mamma vara barnvakt åt Tilda när jag rider,snäll som hon är!

BM sa...

Se där ja! Nu rider du ut med mamma och de går bra. Kul att höra :) Jag får väl se upp nu när du har tränat svarten så mycket i vinter. Låter som du fått genom ett och annat. Kram BM :)

Jennie sa...

Vad vacker han är, Sudden... Visst kan man bli tokig över det här med underlaget?! När väl isen har gett med sig så riskerar man istället att sjunka ner i marken en meter eller så!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Det är många som får se upp i framtiden,haha.......underlaget blir man aldrig klok på,men tror att det snart blir bättre så då går det att rida som vanligt igen!Kram Jessica