onsdag 18 mars 2009

Härligt väder idag

Tog en tur i paddocken idag och red igenom Sudden ordentligt.Först trodde han nog att det var ett semester-pass som skulle göras,för att värma upp med skänkelvikningar och göra både framdelsvändningar och halt gjorde han inte med ngn större entusiasm...släpade benen efter sej och vid halten ställde han sej och sov och för att inte tala om den så kallade framdelsvändningen...katastrof!Insåg att jag fick ta i med "hårdhandskarna",och först då fattade han att jag menade allvar med ridningen!Tränade på övergångarna som alltid och lade även mkt arbete på halterna.Förstår mej inte alltid på honom för idag gick han kanonfint i hö.varvet i alla gångarter,kanske att han "drog" sej inåt i galoppen en aning,växlade med att både ha bakdelen lite innanför och lite utanför spåret för att han inte ska "komma undan" med hö.bakben i arbetet.I vänster varv så gick han fint i skritt och galopp,men traven blev jag över huvudtaget inte riktigt klok på idag.Verkade vissa stunder som han trampade väldigt fel och nästan "bubbel-trampade" emellanåt,så jag började ju undra om han var halt....Gjorde ett nytt försök och satt bara helt stilla och då gick han hur jämnt som helst,så med andra ord var det ju ryttarfel som orsakade ojämnheten.Antagligen så "pressar" jag han för mkt framåt samtidigt som jag kanske inte riktigt släpper fram han ordentligt med handen,så den stackarn vet ju inte hur han ska ta sej framåt...Efter att jag exprimenterat lite och satt mer stilla så gick han perfekt.Ska tillägga att han är INTE halt,utan även han är en perfektionist.Liksom att jag kräver precision av honom kräver även han det av mej,med all rätt!Sen fick jag ta en promenad med Tilda som ville rida Ella idag,skulle galoppera sa hon,men Ella tyckte nog att det är överkurs för den lilla ryttaren så hon fick nöja sej med trav.Kram Jessica

3 kommentarer:

BM sa...

Härligt att höra hur du sliter och kämpar :) Tar ju alltid tid innan man hittar rätt. Eftergift i rätt ögoblick mm...Han är inte den lättaste häst att rida heller...Fortsätt kämpa. Kram BM :)

Irene sa...

Visst är det skönt att kunna rida ett ordentligt ridpass!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Ibland så känns det bara svårare och svårare att rida,men belöningen är värd att vänta på!