onsdag 4 mars 2009

Det blev paddocken

Det gick att rida i paddocken idag,så då "slipa" vi på sånt som är svårare att göra ute på vägarna.Började med att flytta han i skänkelvikning på ena långsidan göra halt "stå på tygeln" innan jag flyttar han undan i en framdelsvändning,halt igen och sen skänkelvikning undan för andra skänkeln,en MKT bra övning som Peter Härnstam lärde mej för att ta kontroll över han samt att han blir väldigt eftergiven och väl uppvärmd innan trav/galopparbetetså när vi väl ska börja med det så är han sååå lydig och uppmärksam och det bästa av allt slipper att jobba mej själv helt slut!!Var ett tag sen jag gjorde denna övning så givetvis var det ju inte helt utan konflikter!!Vid halten ville ju han bestämma när det var dags att gå igen och när jag då "tog tag " i han så svara han med att stegra sej så jag fick hålla på en bra stund med framförallt halterna men även med skänkelvikningarna då han var lite för "duktig" med tvärningen.Fortsatte sedan med överångar mellan skritt och trav och där svarar han nu nästintill perfekt så där har vi jobbat på bra!Sedan tränade jag på framåtbjudningen i skritten,inte bara att så att skulle gå fort fram som han tror att det gäller,men även här "trilla" 25-öringen ner efter en stund,så då fortsatte vi med skritt-halt-skritt-halt osv tills det satt bra!Märkte att han blev bra trött av denna "tänkarövning" idag och han verkade mkt nöjd med dagens pass och jag med!Ha det gott/Jessica

2 kommentarer:

BM sa...

Nu finns det ingen återvändo hör jag. Det är absolut dressyr som gäller nu. Det hörs ju tydligt :) Du är duktig. Kram BM :)

Välkommen till Janne. sa...

Så bra det kan gå när man tränar på det man lärt sig. Kör hårt.