söndag 1 mars 2009

En dag senare

Idag började dagen 04.30,skulle börja jobba kl.7.00 och jag skulle fodra hästarna idag och för att mamma skulle få lite mindre att göra så släppte jag ut våra egna 4 hästar samt 4 andra som vi samarbetar med innan jobbet(var där ca 5.45)och så mockade jag till lilla Ella.Maria skulle ta hand om Sudden idag så jag fick en fri em på självaste födelsedagen...Igår så red jag på en grusväg med lagom "sega" backar och mkt kurvor,gillar att träna dressyrarbetet ute på vägarna främst för att få naturlig framåtbjudning(står gärna emot i paddocken än)och samtidigt kunna få naturliga övergångar och passa på att rida både öppna och slutor i svängarna.Så mkt lättare att träna galoppombyten i varje sväng och jag tänker på att byta sittben i traven till varje sväng så att vi båda inte "låser" oss bara i en sida.Vägens mitt används flitigt för att kolla rakriktningen och där får vi träna mer...den där hö.bogen gjorde mej tokig igår och när jag väl fått fatt i den så flyttades ju bakdelen till vä. sida,han e verkligen "hal som en ål" att rida!Och ju mer medveten jag har blivit om problemet,ju svårare tycker jag att det känns att rida!!Ibland känner jag mej som en nybörjare,va ju mkt lättare att rida när jag inte hade så stora krav på rakriktningen och inte hade fått känna hur han egentligen kan gå och HUR härlig han kan vara när allt bara flyter på och man kan känna sej nöjd för att lilla JAG som i grund och botten älskar att hoppa har lärt honom det han kan i dressyren!!Nu älskar ju Sudden utmaningar och gör ju det mesta jag ber om så han e absolut inte svår att utbilda,men han undviker ibland att göra vissa rörelser genom hela kroppen dels pga av mej som ju inte alltid gör helt rätt och sen är han samtidigt "lite" lat och tar gärna lättaste och snabbaste vägen.Fast vem gör inte det emellanåt??Planen för imorgon ser ut att bli rejäl klättring i backarna,men det beror lite på vädret.Kram på er/Jessica

3 kommentarer:

BM sa...

Du börjar låta som en dressyr ryttare nu Jessica,haha...;) Jobba på, det blir bra när det blir färdigt. Kram BM :)

BM sa...

GRATTIS!! HIPP HIPP HURRA!!!!
KRAM BM :)

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tack!!!Kan hända att jag börjar att låta som en dressyr "tant",men än har ni inte dragit mej helt över bron.....haha.Kram Jessica