tisdag 10 mars 2009

Lydnadsridning idag

Här är min och Suddens stand-in på dressyrbanorna så länge;Sture med Mjau!!
Idag fick det bli paddocken och att träna lite lydnadsövningar.Fick ju börja med att skotta bort den lilla snön som kommit(ca 2mm)för Sudden fick ju halvmeters styltor givetvis,tror att han tyckte det var skönt att börja arbetspasset på detta sättet idag för han gick "hack i häl" på mej och "snuttade" på min fleecejacka under tiden!Vet inte varför just den e så go´att "snutta" i för dom andra tröjorna jag har i fleece bryr han sej inte alls om.Ja han e lite lustig "lille" prinsen med sina egenheter.Tränade på framåtbjudningen i skritten och att han samtidigt ska ta för sej mer i steget utan att "tappa" hö.bakben,gick faktiskt riktigt bra idag.Jag har lite svårt att själv komma igång med att få fram skritten direkt efter traven men efter en stund tyckte jag att det funkade det med.Tränade även på att få till finare halter utan att jag blir hängandes kvar i handen och det är verkligen ngt jag får jobba vidare på,sen har han "lite" svårt att fokusera på att stå på tygeln eftergiven också fast det går åt rätt håll iallafall!Volten jag red på var väldigt fin i underlaget förutom på ett litet ställe som var lite stummare,så jag kunde träna mkt på att få fram han i traven och där det var lite stummare blev det antingen skritt el minskad trav.Han svarar så lätt på att minska nu så det blir nästan piaff av det hela ibland(han har lätt för den rörelsen)!!Galoppen fick vi inte riktigt till idag,men det beror nog mkt på den stummare delen för där spände han sej för mkt och när jag bröt av till skritt el trav så blev han åt det "heta" hållet,för han väntade bara på en ny fattning hela tiden....Jag vet att han är väldigt petig med underlaget så jag är ändå nöjd med han idag.Imorgon blir det hoppträning igen,hoppas att inte "hjärn-spökena" följer med denna gången.Kram Jessica

6 kommentarer:

Välkommen till Janne. sa...

Det gäller att ligga i nu inför den stora dagen 15/5. Då måste han kunna L:A rörelserna ordentligt så du kan vara med i dressyrlaget.

Irene sa...

Tycker du verkar jobba honom fint. Lycka till i morgon!

Unknown sa...

Så söt han e lille Sture,ställer upp som häst till hans älskade Tilda,han e allt en riktig kompis.I morgon blir de hoppning för Sudden det kommer att gå jättebra,han har verkligen utvecklats i hoppningen kram

BM sa...

Träna vidare så blir det bra :) Jag vet att du kan. Har sett det ju :) Kram BM

Revanche sa...

Hej, hej!

Vi ses ikväll! Kram Ulrika

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Jag lovar att jag ska satsa till 100%!!Kram Jessica