torsdag 12 mars 2009

Hoppträningen

Som vanligt så skulle vi träna framåtbjudning och rida mellan hand och skänkeln.Första övningen bestod av att trava ena långsidan-göra volt runt ett hinder-rakt spår-volt igen-sen forma hästen runt innerskänkeln på kortsidan-galopp med 2 tempo-växlingar på ena långsidan osv..detta verkade ju väldigt enkelt men ack va man bedrog sej!!!Att hinna med tempoväxl. 2ggr var ju lättare sagt än gjort,Annelie var väldigt petig så man fick verkligen kämpa.Sudden svarade ändå väldigt bra på tempoväxl. inte alls så segt som han annars kan göra så det har verkligen gjort nytta att vi har tränat på det.Sen skulle vi komma från spåret-in på en volt hoppa över 3 hinder med bibehållen rytm och fint voltspår-ut på spåret igen.Efter 2ggr i vardera varv skulle vi även lägga in en cavalettiserie i detta så ni förstår att det var mkt samspelthet som behövdes!Hör å häpna...trodde att jag skulle få kämpa som attan i hö.varv,men han var superlätt,wow äntligen verkar det ha lossnat där!Sen skulle vi då hoppa en liten bana som vi skulle rida med mkt väl ridna vägar och ha bra tempo.Jag och Sudden "såsade" mest runt i början,var ju så fokuserad på att rida bra vägar och forma han runt skänklarna i hörnpasseringarna och mjukna i handen framför hindrena så vi "tappade" bort tempot ngnstans på vägen!!Vi hoppade först bara på låg höjd så det gjorde väl inte sååå mkt då,men sen höjdes ju hindrena en del och då kom "vi på" att vi måste ju få en bättre galopp och du milde skapare helt plötsligt så hoppade han kanonbra med mkt energi i sprången!!Annelie sa att detta va det bästa hon hade sett han hoppa(och jag också)och att vi hade utvecklats mkt!!Kul med tanke på att för 1år sen så hoppa jag i "dressyrgruppen" för Ica och då vågade jag knappt hoppa 90cm utan att få nervdallring och knä-skak och undrade om det verkligen var värt pengarna att utsätta oss för såna dumheter!!Nu bryr jag mej knappt om höjden längre för jag vet att han fixar det enkelt och han är dessutom klok på hinder,gör jag en tabbe fixar han till det galant!!!!En riktig gentleman e han min prins.Kram på er Jessica

4 kommentarer:

Irene sa...

Vad duktiga no är! Kul att läsa!

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Tack så mkt!Vi kämpar allt vi kan i både dressyr och hoppning!Kram Jessica

Mamma Magnusson sa...

Va roligt att de går så bra för er. Jag tyckte allt att ni var duktiga när ni red för Ica oxå. Länge sen jag såg Sudden o dig i aktion.

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Vi var allt duktiga då med,och jag behövde få vara med för Ica för att få självförtroende igen och det hade aldrig gått om jag hade börjat för Annelie el Sven vid den tidpunkten!Du får komma och titta när vi tränar på onsdagar!Kram Jessica